• Standaard header

Voorkom hardloopblessures

Het wordt zomer, en de zon gaat weer schijnen. Eindelijk, het sporten buiten wordt weer leuk. Een van de meest bedreven buiten sporten in Nederland is hardlopen. Zoals bij elke sport, ontstaan er ook bij hardlopen blessures. Over het algemeen betreft het meestal overbelastingsblessures, die ontstaan ten gevolgen van een te enthousiaste opbouw én/of verstoorde biomechanica van zowel de voet, knieën, heupen en rug.

Een beginnende overbelastingsblessure herken je aan stijfheid én/of een zeurende pijn die je in eerste instantie alleen in de ochtend na een zware training ervaart. In een verder stadium zullen de klachten ook bij aanvang van de training optreden. Drukken op de locatie van de klachten resulteert over het algemeen in een fellere pijn. Het wordt steeds moeilijker om door de stijfheid én/of pijn te lopen. Te lang hiermee doorlopen zal resulteren in terugkerende klachten. Indien er sprake is van bovenstaande klachten, stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je op een verantwoorde manier je trainingschema opgebouwd?
  • Heb je consequent de warming-up uitgevoerd?
  • Heb je gekozen voor een andere ondergrond (vlak of heuvels)?
  • Heb je oude of nieuwe hardloopschoenen?
  • Heb je een loopanalyse laten uitvoeren voordat je de hardloopschoenen hebt gekocht?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat onderstaande hardloop blessures het vaakst voorkomen:

  • Knieklachten                    (30% van de hardloopblessures)
  • Achillespeesklachten    (10% van de hardloopblessures)
  • Scheenbeenklachten    (10% van de hardloopblessures)
  • Enkelklachten                  (8% van de hardloopblessures)

Om te voorkomen dat er nieuwe of terugkerende hardloopblessures ontstaan, is het van groot belang dat je op een zachte en vlakke ondergrond traint. Vermijd continue heuvellandschappen en scheeflopende wegen. Daarnaast is het belangrijk om voor goede hardloopschoenen te zorgen. Zorg er in principe voordat je na één tot anderhalf jaar (2 keer per week hardlopen komt ongeveer overeen met 1000-1500 km) nieuwe hardloopschoenen aanschaft. Hardlopen blijft een gemakkelijk uit te voeren sport, maar helaas zien we een tekortkoming in de warming-up. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het risico op blessures toeneemt bij afstanden van meer dan 21 kilometer. Het advies is daardoor dan ook als volgt:  probeer korte afstanden te lopen, dit betekend afstanden van maximaal 10-15 kilometer. Als u er voor kiest om toch een langere afstand te lopen, bijvoorbeeld een marathon (42 km), steek dan veel tijd in een goed trainingsschema.

Mocht u twijfels hebben bij het beantwoorden van bovenstaande vragen en resulteren de bovenstaande tips niet in een vermindering van uw klachten, neem dan gerust contact op via ons telefoonnummer 0703549328 of via ons e-mailadres info@maxhealthcare.nl

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Manueel therapie/sportfysiotherapie                                

  • Juiste diagnose stelling
  • Samenwerking met de juiste specialisten
  • Begeleiding opbouw hardloopschema
  • Begeleiding oefenprogramma
  • Algemene conditieverbetering
  • Tapen

Nieuws

  • Grotere kans op blessures bij vroeg specialiseren

    Grotere kans op blessures bij vroeg specialiseren! Steeds meer coaches, trai...

    Lees meer
  • Beachvolleybal team Nederland in Rio

    Beachvolleybal team Nederland

    Lees meer
Meer nieuws
  • Reinder Nummerdor, professioneel beachvolleyballer

    "De fysio's van Max Health Care hebben er mede voor gezorgd dat we na mijn knieblessure de 2e plaats op het WK behaalden"

    Reinder Nummerdor, professioneel beachvolleyballer
  • Manja Weitjens

    "Dankzij de professionele behandeling van Max Healthcare is mijn rugpijn snel over en kan ik weer heerlijk Body Balancen! "

    Manja Weitjens
  • Pieter de Vos

    "Mijn schouder was "uit de kom" geschoten. Dankzij het team van Max Health Care kon ik binnen 3 maanden weer golfen!!"

    Pieter de Vos
  • Rosa Visser-Zaccagnini (72 jaren jong)

    "Dankzij de behandelingen verricht door Max Health Care, kan ik weer gewoon weer lopen en heb ik geen operatie meer nodig!! "

    Rosa Visser-Zaccagnini (72 jaren jong)