• Standaard header

Relatie gezondheid en bewegen

Deze maand zal de nieuwsbrief gaan over de consequenties van een inactieve levensstijl, in relatie tot de gezondheid. Er verschijnen steeds vaker wetenschappelijke publicaties met betrekking tot een inactieve levensstijl en de daarbij horende toegenomen risico’s  op aandoeningen als diabetes, cardiovasculaire aandoeningen, kanker, depressie, slapenloosheid etc.

In 2011 werd er door Dr. Mike Evans een youtube film gepubliceerd, waarin hij de trend van een zittende inactieve levensstijl bekritiseerde. Er werd Mike Evans gevraagd om antwoord te geven op de volgende vraag: “Wat is nu het beste wat je kunt doen om de kans op gezondheidsziekten te verminderen?”.  Zijn antwoord daarover: elke dag een half uur wandelen leidt tot een reductie van risico op een aantal gezondheidsziekten. De titel van deze youtube film is als volgt: 23 ½ hours, waarin hij refereert naar de ‘whatever-you-want time ( https://youtu.be/aUaInS6HIGo ).

Voordat men nu enthousiast dagelijks minimaal een half uur aan de wandel gaat, wil men natuurlijk weten wat daar de voordelen van zijn.  

Allereerst is wandelen natuurlijk zeer gemakkelijk te integreren in het dagelijks leven. Helaas is wandelen van de computer naar de koffie machine niet voldoende, oké het is een goede stap, maar er zal gericht 30 minuten aan één stuk door gelopen moeten worden volgens o.a. Dr. Evans. Tijdens deze 30 minuten maak je gebruik van spieren in het gehele lichaam. Indien je voldoet aan minimaal 30 minuten wandelen per dag reduceer je het risico op gezondheidsziekten als diabetes, cardiovasculaire aandoeningen (CVA), kanker, artritis, depressie, slapenloosheid en Alzheimer.

Naast de reductie van risico’s op bovenstaande gezondheidsziekten leidt 30 minuten wandelen per dag tot een verbetering van de kwaliteit van leven, zowel fysiek als psychische.  Bewegen zorgt voor een toename van het ‘feel-good’ homoon, wat leidt tot een gezondere mentale gesteldheid. Dit zal vervolgens leiden tot een reductie van angststoornissen, depressie en slapeloosheid. Actief in beweging zijn resulteert tot een verbeterde functie van de bloedsuiker spiegel wat o.a. leidt de reductie van diabetes. Een bijkomend feit, voor veel mensen niet geheel onbelangrijk, is natuurlijk de reductie van het lichaamsgewicht. 

Heeft u ondanks de bovenstaande feiten alsnog moeite om minimaal 30 minuten per dag wandelen, probeer dan een van onderstaande tips:

 

Volgens Dr. Mike Evans is er geen ‘one-size-fits-all solution’, de essentie welke hij wil overbrengen is het feit dat men in beweging moet komen om de gezondheid te verbeteren. Afhankelijk van de doelstelling van elk individu kunnen aanvullende sport activiteiten worden toegevoegd.

Max Health Care is specialist in begeleiden bij het behalen van uw beweeg doelstellingen. 

Wilt u meer weten en/of een afspraak maken? Neem dan contact op via ons telefoonnummer 0703549328 of via ons e-mailadres info@maxhealthcare.nl

Nieuws

  • Grotere kans op blessures bij vroeg specialiseren

    Grotere kans op blessures bij vroeg specialiseren! Steeds meer coaches, trai...

    Lees meer
  • Beachvolleybal team Nederland in Rio

    Beachvolleybal team Nederland

    Lees meer
Meer nieuws
  • Reinder Nummerdor, professioneel beachvolleyballer

    "De fysio's van Max Health Care hebben er mede voor gezorgd dat we na mijn knieblessure de 2e plaats op het WK behaalden"

    Reinder Nummerdor, professioneel beachvolleyballer
  • Manja Weitjens

    "Dankzij de professionele behandeling van Max Healthcare is mijn rugpijn snel over en kan ik weer heerlijk Body Balancen! "

    Manja Weitjens
  • Pieter de Vos

    "Mijn schouder was "uit de kom" geschoten. Dankzij het team van Max Health Care kon ik binnen 3 maanden weer golfen!!"

    Pieter de Vos
  • Rosa Visser-Zaccagnini (72 jaren jong)

    "Dankzij de behandelingen verricht door Max Health Care, kan ik weer gewoon weer lopen en heb ik geen operatie meer nodig!! "

    Rosa Visser-Zaccagnini (72 jaren jong)